top of page
Bp

Met verdwijnen van IZY zijn België en Frankrijk weer een betaalbare internationale verbinding minder

Gisteren interviewde de Vlaamse Radio en Televisie (VRT) ons over het verdwijnen van de low-cost ‘hogesnelheidstrein’ IZY.


Zulke middellangeafstandstreinen zijn niet onze hoofdproblematiek, maar aangezien er toch enkele (en binnenkort meer) nachttreinen uit Parijs vertrekken een woordje over het verdwijnen van deze internationale verbinding die op zeer korte termijn wegvalt.


Duur materiaal en dure rijpaden maar toch zelfde snelheid als klassieke trein


Izy is de benaming van de lagekostenhogesnelheidstrein van Thalys. Die trein legt ongeveer 1/3de van zijn traject, tussen Parijs en Arras (Atrecht) af over de klassieke lijn Parijs – Lille. Dat stuk is een zeer druk bereden stuk .


Voor de andere 2/3de van zijn traject (Arras-Halle) volgt de Izy echter wél de hogesnelheidslijn (HSL) en moest daar dus even goed de dure HSL-rijpaden betalen. Tevens worden ook ‘gewone’ hogesnelheidstreinen gebruikt, echter zonder barrijtuig en wifi. Duur materieel en dure rijpaden dus, met als resultaat een trein die er toch even lang over deed als een banale trein die volledig over de (goedkope) klassieke lijn Parijs – Brussel kan rijden. Dat is dan ook een zeer bizar concept.


Toch welgekomen aanvulling, maar weinig doordacht


Toch was Izy voor budgetgevoelige reizigers een welkome aanvulling op de dure Thalys. Een Thalys-ticket volle prijs Brussel - Parijs (+-300km) kost immers € 103.


Dat is € 3 méér dan een ticket Brussel - Lyon (+-700km) met een TGV. De prijs per kilometer voor een Thalys is dus meer dan het dubbele van een TGV. Hoe valt dit te rechtvaardigen ?


Nooit echt concurrentie verschenen


De as Brussel - Parijs is een zoveelste voorbeeld van hoe deze manier van liberaliseren volledig mislukt is: capaciteit is er genoeg want de klassieke lijn wordt bereden door welgeteld nul reizigerstreinen. Vraag is er genoeg want Izy reed steevast vol, vaak met bv jongeren die nu geen passend alternatief meer hebben. Toch is er nooit concurrentie verschenen, noch via de klassieke lijn, noch via de HSL. Franssprekend personeel en een locomotief met KVB (Frans beveiligingssysteem) en TBL1+-veiligheidssysteem volstaan , niets complex dus.


Klassieke trein welgekomen


Een paar betaalbare Intercity's Brussel - Mons - Aulnoye - St-Quentin - Parijs per dag zou een heel pak auto's, (louche) taxi’s en autocars van de baan kunnen halen. Het initiatief ligt bij de markt, al meer dan twaalf jaar. Nochtans was de klassieke lijn Parijs-Brussel 175 jaar geleden al een belangrijke as!


We wachten verder...


42 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page