top of page
Back On Track Belgium

Persbericht: startdatum European Sleeper bekend, investeringen in ligwagens meer dan ooit nodig

Gisteren werd de exacte datum bekend dat de langverwachte nachttrein van European Sleeper van en naar Brussel zal rijden. 25 en 26 mei worden dan ook weer nieuwe stappen gezet voor de renaissance van de nachttrein. Driemaal per week zal de trein een retourtje rijden via België en Nederland. Jammer genoeg kan niet heel de route tot in Praag worden gereden door werken op het tracé Berlijn-Dresden waardoor de capaciteit er beperkt is en er geen rijpad meer verkregen werd.


Back on Track Belgium, de vzw die ijvert om van België opnieuw een draaischijf voor de nachttrein te maken, is blij met eindelijk concreet nieuws: “Deze trein maakt het mogelijk om niet alleen meer naar de Alpen overnacht te sporen maar ook naar de grote metropool van Berlijn welke het mogelijk maakt om verder naar Centraal- en Oost-Europa te sporen. We wachten weliswaar nog even af naar de kwaliteit van de rijtuigen. Zoals de coöperatieve zelf al aangaf starten ze met gehuurde rijtuigen omdat nieuwe aankopen door het marginaliseren van het vervoersmiddel door de (Europese) overheden de voorbije twintig jaar niemand – behalve de Oostenrijkse ÖBB met die momenteel marktleider is -nog nieuwe rijtuigen heeft gebouwd. Aangezien het aantal rijtuigen gelijk blijft en alle rijtuigen in het seizoen nu al dagelijks in dienst zijn kanabaliseert elke nieuwe trein een stuk van een andere nachttrein, dat is ook een van de redenen waarom er zo weinig nieuwe nachttreinen van start gaan.

Om meer nachttreinen te krijgen moet het rijtuigpark uitgebreid worden, en European Sleeper is zich daarvan bewust. En de vraag is er, dat merken we aan de reacties nu. Een instantie, overheid of private rijtuigenbouwer, die een pool van moderne nachttreinrijtuigen ter beschikking stelt zou pas écht een renaissance in het aanbod betekenen. Kijk maar naar Frankrijk. De Franse Staat renoveert massaal rijtuigen en stelt ze ter beschikking van derden (nu enkel nog de SNCF tot er meer aanbieders komen). Daar is dan ook écht sprake van een renaissance. Ook België kan dat! We berekenden dit zelf. Het zou maar een fractie van fondsen zoals de Green Deal, Fitfor55… benodigen. Niet alleen de ecologie zou er wel bij varen, maar ook de economie met meer jobs, belastingsinkomsten…”


Onze berekening is hier te bekijken.

27 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page