top of page

Persbericht: Steun van Europa aan 10 internationale projecten maar flauw

DG Move, het directoraat-generaal van de Europese Commissie dat mee het Europees spoorwegbeleid vorm geeft en implementeert heeft vandaag bekend gemaakt dat het tien internationale treinverbindingen zal steunen die lopen van december 2023 tot eind november 2024. Na afloop zullen ze op hun verdiensten worden geëvalueerd. Tussen de tien verbindingen zitten drie nachttreinverbindingen: de reeds bestaande trein Berlijn-Stockholm van de Zweedse staatsoperator SJ, een nieuwe nachttrein Parijs-Venetië van de nieuwe private operator Midnight Trains maar bovenal van belang voor ons is een nieuwe Amsterdam - Brussel - Barcelona! Het is een tweede project van European Sleeper dat al eens aangekondigd was maar wegens een gebrek aan rijtuigen in de koelkast was beland.


DG Move gaat geen rechtstreekse financiële steun verlenen maar belooft wel ‘obstakels’ zoals EU-wetgeving weg te werken die operatoren ervaren bij het inleggen van internationale treinen. Ook zullen ze contacten en coördinatie faciliteren en ‘tools’ ontwikkelen. Daarbij moet er expliciet worden samengewerkt met lidstaten.


Het zal dus vooral een communicatieronde worden rond de reeds bestaande initiatieven. De twee belangrijkste problemen gaan ze echter niet helpen oplossen: het aanbod dat door de markt enkel op basis van winst wordt bepaald en het totaal gebrek aan moderne slaaprijtuigen. De overgrote meerderheid van de overgebleven rijtuigen zijn al al lang afgeschreven en ontelbare keren opgelapt. Er wordt wel beloofd te kijken of de aanbestedingswetgeving wat kan worden gewijzigd, maar één jaar is te kort om twee decennia aan een totaal gebrek aan investering recht te trekken. Bovendien vragen we dat er een minimumaanbod voor nachttreinen bepaald wordt door een Europese, publieke instelling.




28 weergaven0 opmerkingen
bottom of page