• Bp

Persbericht: Waarom blijven nieuwe nachttreinaanbieders aangewezen op sharefunding?

Bijgewerkt op: 30 jun.

In Lyon tekenden de ConnectingEurope Days het einde van het Franse voorzitterschap. Het is meteen de slotconferentie van het Franse EU-voorzitterschap en gingen over het Trans-Europees Netwerk .


Op de eerste dag ging het al meteen over de luchtvaart. De toon is gezet. Maar net als ALLRAIL vinden we dat zeker het spoor ook de nodige aandacht moet krijgen! Dat via de private weg een nachttreindienst ontwikkelen een huzarenstukje blijft, blijkt uit onze eerdere post en de nieuwe sharefunding van European Sleeper die gelanceerd werd.


Eind mei 2021 haalde Nederlands-Belgische onderneming in amper 15 minuten 500.000 euro op bij 350 bijdragers en hoopte daarmee in 2022 een verbinding naar Praag op te kunnen starten. Maar een goed jaar later blijkt dat het plan voor onbepaalde tijd vertraging oploopt. Een van de redenen is dat investeerders terughoudend zijn voor zo'n groots project dat veel kapitaal nodig heeft en zoveel obstakels nog moet overwinnen.


Spijtig toonvoorbeeld

“En dat is een toonvoorbeeld” stelt Back on Track Belgium vzw, de vzw die ijvert voor meer nachttreinen van/naar Brussel. “Ook van andere bedrijven horen we een gelijkaardig geluid. Het is niet hét enige, maar bovenop het oerwoud aan niet-afgestemde regelgeving nog maar eens een obstakel. Niet dat het aan vraag ontbreekt. De Nightjet, die driemaal per week tussen Brussel en Wenen rijdt, ligt dan ook vaak grotendeels vol. Ook de reacties op de plannen van nieuwe spoorwegondernemingen zijn van het brede publiek super positief. Maar het nachttreinlandschap kende sinds de liberalisering in jaren 2000 een kaalslag en de ondernemers die durven deze treinen terug op de sporen te zetten, moeten nu door een woestijn: niet meewerkende spoorwegbeheerders, onafgestemde regelgeving, geen aanbod van (kwalitatieve) slaapwagens…. Nu het Europees Jaar van het Spoor gedaan is, wordt er naar nachttreinen gekeken als iets in de marge. Hogesnelheidsverkeer krijgt dan weer de wind in de zeilen.” betreurt de vzw.


Nog veel relancegeld beschikbaar

Europees Commissievoorzitter Von Der Leyen zei in een toespraak dat er nog 250 miljard relancegeld beschikbaar is. “Dat is 250.000 miljoen. Als je weet dat één volledig treinstel voor een nachttreinverbinding zo’n 25 miljoen kost, zou je daar al heel wat mee kunnen doen als Europese Unie en meteen bijdragen aan de economische relance én klimaatdoelstellingen. Niet dat een overheid van elk stel alles in detail moet gaan regelen zoals welk type kleur de zetels moeten hebben, maar door te investeren in te leasen materieel moeten de spoorwegondernemingen daar al minder in investeren en vergroot de bereidbaarheid van investeerders om te investeren in een van de sleutelmodi voor huidig en toekomstig langeafstandsvervoer!” stelt de vzw hoopvol.


Hopelijk pikt de politiek deze noodkreten vanuit de spoorwegwereld op en is ze niet enkel bezig met het energievraagstuk dat vandaag enkel lijkt te primeren!

28 weergaven0 opmerkingen