De Zwitserse Bondsraad komt helaas terug op haar belofte om nachttreinen te subsidiëren. De Zwitserse Bondsspoorwegen SBB/CFF/FFS zeggen dat dan ook de beloofde nachttreinen Zürich - Rome en Zürich - Barcelona er niet zullen komen.
Wij bij Back on Track Belgium vinden dat spijtig: al zijn deze verbindingen voor de meeste Belgen niet echt nuttig, ze waren wel een aanwinst voor een geïntegreerd Europees Spoorwegnetwerk, wat het doel is van Back on Track.
Beide verbindingen bestonden reeds in het verleden: Zürich-Barcelona was een Talgo, de EuroNacht "Pau Casals", met verstelbare wielen om aan de Frans-Spaanse grens van spoorbreedte te veranderen en werd afgeschaft in december 2012. De EuroNacht Zürich-Rome werd afgeschaft in 2008, een jaar na de vakantietrein Zürich-Lecce/Reggio Di Calabria waarop men ook zijn auto kon meenemen
Verlies geen optie voor de EU
Al deze treinen verdwenen omdat ze in het toen relatief nieuwe EU-kader verlieslatend geworden waren, zoals quasi alle andere nachttreinen op ons continent. Dat ze doorgaans goed bezet waren, was toen van geen tel: de geest van het Europees kader stelt dat internationale treinen winst moeten maken of verdwijnen. Er een openbare dienst van maken, middels een publiekedienstencontract, is in theorie mogelijk maar in de praktijk zeer lastig.
Planning werkt!
We vinden bij Back on Track Belgium dat er ook iets moet veranderen: als de spoorwegen binnen de respectievelijke Europese landen doorgaans goed werken, is dat omdat die netten gepland zijn en dikwijls openbare diensten zijn die betaald worden door de overheid. Dat systeem werkt. Wij willen ook zo'n organisatie die op Europees niveau een internationaal treinnet uittekent en indien nodig, subsidieert. Behalve de winsten in CO2-uitstoot schept het bovendien goede banen en veel van de kosten vloeien direct terug naar het onderhoud van de spoorweginfrastructuur.
De EU moet dan ook stoppen met het subsidiëren van vervuilende vliegtuigen en terug op de trein inzetten!
Comments