Na de Oostenrijkse ÖBB en Italiaanse Trenitalia hebben nu ook de Poolse PKP een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de aankoop van zesentwintig nieuwe slaaprijtuigen, met nog een mogelijke optie voor dertien bijkomende wagens. In het order zitten bovendien ook achtendertig restauratiewagens plus negentien in optie.
Nog tot december 2005 van/tot Brussel
De PKP kwamen tussen juni 2004 en december 2005 nog naar Brussel met 'hun' EuroNacht ''Jan Kiepura'' (Moskou -) Warszawa - Brussel maar hebben sedertdien hun aanbod internationale nachttreinen nagenoeg volledig afgeschaft, de enige verbindingen waar er nog PKP-wagens op rijden zijn Warszawa - Budapest en Warszawa - Wien. Verbindingen als Warszawa - Berlin, Warszawa - Vilniaus, Krakow - Berlin of de zomerverbinding Warszawa - Boergas/Varna zijn allemaal gesneuveld de laatste twintig jaar. Warszawa raakte ook nog zijn verbindingen met Odessa en Kiev kwijt, al waren dat Oekraïense wagens, en de verbinding Warszawa - Leipzig verdween ook maar voerde geen slaapwagens mee.
Poolse nachttreinen als PSO
In het Poolse binnenverkeer rijden er echter ook nog enkele nachttreinen met slaapwagens als publieke dienst (‘PSO’, public service oligation, maw in opdracht van de overheid, tegen betaling), zoals Warszawa - Szczecin - Świnoujście (tegen de Duitse grens), Świnoujście - Szczecin - Przmysl en Gdynia - Krakow.
Nog betrekkelijk modern
De Poolse slaapwagens zijn in vergelijking met die van vele andere landen nog betrekkelijk modern en comfortabel. De wagens die in 2004/2005 naar België kwamen waren toen zelfs fonkelnieuw en rijden nu vooral naar Wien en Budapest. Dat feit gecombineerd met het vrij grote aantal wagens dat men nu bijkomend wil aankopen geeft ons hoop dat men enkele van die oude verbindingen terug kan opnemen.
Meer details op https://youtu.be/t511r8Fe6DU.
Comentarios