• Bp

Tsjechisch voorzitterschap wil niet inzetten op de nachttrein. Wat met de beloofde trein naar Praag?

Bijgewerkt op: 14 jul.

Gisteren stelden verschillende Tsjechische ministers de speerpunten van het Tsjechische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie voor aan de Europese parlementsleden. Back on Track Belgium vzw, de vzw die ijvert voor opnieuw nachttreinen van en naar Brussel volgde de commissie Transport en Toerisme en bleef op hun honger zitten. Vreemd, want alle nachttreinen liggen bomvol, de vraag is er duidelijk.


Alle paarden inzetten op de hogesnelheidstrein


Minister Kupka gaf aan de parlementsleden aan dat het voorzitterschap enkele spoorwegproblematieken wil aanpakken maar dat de focus vooral op hogesnelheidslijnen en luchtvaart zal liggen. Niets nieuws onder de zon. Dat de focus op hogesnelheidslijnen zou liggen, leek al enkele weken toen een Franse TGV heel Europa was door gereden naar een spoorwegconferentie in Brno om er te staan als ‘showcase’.


Als eerste reactie gaf de Roemeen Marian-Jean Marinescu aan dat er niet per se (alleen) op hogesnelheidstreinen moet worden ingezet en dat er andere knelpunten zijn die verder op orde moeten worden gezet. Een lichtpuntje.


Geen animo om iets te doen voor de nachttrein (richting Praag)


Anna Deparnay-Grunenberg stelde aan de ministers de vraag -in welke de nachttrein en het meenemen van de fiets deel zullen uitmaken van acties tijdens het voorzitterschap. Minister Kupka repliceerde laconiek: "Dat is nog een belangrijk onderwerp dat u aanhaalt. Maar het is niet mogelijk op alles in te zetten. We zetten vooral in op stedelijke mobiliteit". Vermoedelijk case closed dus.


Tegelijkertijd zien we dat er nog tot 21 juli een publieke consultatie loopt om vanuit de Europese Commissie de Covid19-steun aan regionale luchthavens (die nu tot begin 2024 loopt) voor nog eens 3 jaar te verlengen zonder bijkomende aanpassingen, voorwaarden of impact assessment. De Europese Commissie beweert een level playing field te willen creëren tussen de verschillende vervoersmodi maar blijft in de praktijk toch vooral de luchtvaart steunen terwijl de internationale treinreiziger, en al zeker 's nachts, aan zijn lot overgelaten wordt. Het wordt alsmaar duidelijker dat het ''Europees Jaar van het Spoor'' vooral een promotiestunt was, greenwashing van de zuiverste soort.


Nieuwe initiatieven volledig onderuit halen


Na enkele nieuwe nachttreinen, enkel intra-Frankrijk en tijdens het hoogseizoen, is dit wederom onderuithalen van het optimisme van enkele nieuwe nachttreinoperators die vorig jaar met veel optimisme aankondigden dit jaar oostwaarts te willen gaan rijden van en naar Brussel. Nochtans was het de gemeenteraad van de Tsjechische hoofdstad Praag die in december 2020 nog wou betalen voor rechtstreekse nachttreinen naar Brussel in plaats van de luchthaven uit te breiden. Het is begrijpelijk dat Tsjechië ook wil aangesloten geraken op het hogesnelheidsnet maar nu al gewoon zeggen dat er zeker 6 maand niet over nachttreinen zal worden gepraat, is hallucinant op een moment dat alla nachttreinen bomvol liggen en de tickets vlot de deur uit gaan.


Niet logisch nu alle nachttreinen vol liggen


We gaan zeker het belang van de nachttrein en de economische, ecologische en sociale contactenvoordelen blijven duiden. 6 maand stilstand zou een ramp zijn en niet stroken met de vraag naar meer en comfortabele nachttreinen onder andere van en naar Brussel!

3 weergaven0 opmerkingen