• Bp

Persbericht: Veel nieuwe nachttreinen, maar waar zijn de rijtuigen daarvoor?

Bijgewerkt op: 14 jun.

Ten eerste raakte onlangs bekend dat European Sleeper deze zomer nog niet zal rijden tussen Brussel, Amsterdam, Berlijn en Praag. Een duidelijke reden en een nieuwe datum wordt nog niet gegeven maar zeker is dat gebrek aan (goed) materieel deel van het probleem is. Vandaag liet de onderneming (op korte termijn) ook te gaan instaan voor nachttreinen naar de Franse Alpen en badsteden.


Ten tweeden loopt het plan om van Berlijn een nachttreinhub te maken of zelfs de zoveel geprezen nachttreinverbinding Parijs – Berlijn van nachttreinmarktleider ÖBB vertraging op. Reden: geen gepaste rijtuigen.


En ten derde werd vorige week bekend dat heel wat treinen via een sale and lease backformule eigenlijk niet tot de NMBS behoren maar tot een Amerikaans -dubieus- trust fund.


Geen nieuw nieuws helaas Dat moet anders! “We vinden het zeer erg, maar nieuws is het niet helaas. Veel slaapwagens dateren nog van in de tijd van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL), de West-Duitse DSG, de Joegoslavische KSR of hun equivalenten aan de andere kant van 'de Muur'. De meeste ligwagens zijn ook veertig jaar oud, soms nog ouder en allemaal aftands” weet kenner en woordvoerder van Back on Track Belgium.


“De weinige moderne slaapwagens die de laatste 30 jaar gebouwd zijn, zijn telkens kleine reeksjes, niet altijd van even goede kwaliteit, en rijden meestal bij staatsspoorwegen op lijnen die besteld zijn door de overheid, als publieke dienstverlening (PSO).” vult Gomme aan.


Wij willen grote reeksen van deftig materieel


Back on Track Belgium, de vzw die ijvert voor een renaissance op grote schaal van de nachttreinen aan huidige comfortstandaarden en met Brussel als kern, heeft dan ook een duidelijke eis. “We willen grote reeksen nieuw, deftig materieel. Dat is de enige mogelijkheid om de nachttrein terug op de kaart te zetten en de reiziger van vandaag het comfort te bieden die ze verdienen!”.


Crowdfunding nodig, maar nog veel Europees geld te geef


Per nachttreinverbinding zou je voor een locomotief, rijtuigen en diverse kosten moet je zo’n 40 miljoen euro voorzien. “Dat is heel wat. Maar op 18 mei zei EU-commissievoorzitter Von der Leyen nog dat ‘er bijna 250 miljard leningen die nog niet gebruikt werden tot nog toe en waar we de lidstaten willen aanmoedigen om ze te investeren precies in de Green Deal’. Het is dan ook hallucinant te noemen dat European Sleeper, na een startkapitaal te moeten hebben opgehaald, ook nog een crowdfunding moeten opstarten om nieuwe slaapwagens te bouwen en ondertussen de plannen die al heel concreet zijn even in de diepvries moeten’.

Pool van rijtuigen.


Er zijn verschillende manieren om start-ups te helpen maar een stevige duw in de rug zou het investeren in een pool van rijtuigen door overheden die een betere positie hebben ten opzichte van de financiële wereld die ze in de bankencrisis te hulp hebben geschoten!. “We hebben dit helemaal berekend in het dossier dat op onze website beschikbaar is" duidt Gomme. "Voor de zes nachttreinen die we graag willen zien rijden vanuit Brussel is ‘amper’ 366 miljoen euro nodig. Dat is 0,15% van het ‘openstaande’ EU-bedrag voor het herstel en Green Deal-programma van de Europese Commissie!”.


De vzw heeft dit alles al eens voorgelegd aan het kabinet van de bevoegde minister Gilkinet in februari 2021. “Maar helaas kregen we nog geen reactie daarop. Dat is jammer want er is, zeker vanuit Europa, zeer veel communicatie voor een ‘groene relance’. De lidstaten, waarin België, hoeven enkel een duidelijke visie hebben die zowel economisch een grote meerwaarde heeft met honderden zo niet duizenden extra jobs alsook sterk kunnen bijdragen aan de klimaatopwarming te beperken. Er resten ons amper een duizendtal dagen om het tij te doen keren. NU handelen heeft dan ook op heel gebieden voordelen” stelt de vzw dan ook nog. “We hebben dit al helemaal uitgewerkt: bestemmingen, uurroosters én globaal financieel plan. Het enige wat moet gebeuren is actie!”.

Meer details over de lijnen, haltes en mogelijke uurregelingen zijn hier te vinden. Details over de economische haalbaarheid in de presentatie hieronder (vertaling in opmaak)


Hub4Brussels_chiffré_V1_1
.pptx
Download PPTX • 1.08MB


26 weergaven0 opmerkingen