top of page

Nog dit jaar dagelijks een Nightjet van/naar Brussel!

Na goed nieuws over de nachttrein van European Sleeper eind december 2022 lijkt de nachttrein stilaan terug goed op spoor te geraken! Zo zal met de ingang van de winterdienstregeling van december 2023 de Nightjet dagelijks vanuit Brussel-Zuid gaan rijden.


Dankzij buitenlandse verbindingen


Die extra verbindingen hebben we te danken aan de nieuwe Nightjetrijtuigen van de ÖBB die van Wenen naar Italië gaan rijden en de nachttreinverbinding tussen Parijs en Berlijn. Door de verbinding naar Italië komen de - helaas oudere - rijtuigen voor de verbinding van en naar Brussel en Wenen vrij. De tweede verbinding tussen Parijs en Berlijn zal eerder ten zuiden van Luxemburg via Straatsburg lopen maar ook in Brussel zullen we er van kunnen genieten. In Mannheim, net onder Frankfurt am Main, zullen de wagons vanuit Brussel en Parijs laat in de avond, en vanuit Wenen en Berlijn vroeg in de ochtend, worden uitgewisseld wat maakt dat er veel meer diverse verbindingen kunnen worden aangeboden van en naar Brussel zonder overstap. Al slapend zal iedereen de juiste richting uit gaan.


Nachttrein eindelijk volwaardige openbaarvervoeroptie


“Back on Track Belgium is blij dat we voor het eerst uitzicht hebben op een dagelijkse nachttreinverbinding. Nu zijn (betaalbare) tickets snel uitverkocht. In het hoogseizoen vinden vele geïnteresseerden geen ticket meer. Dat ontmoedigt en maakt het vliegtuig aantrekkelijk(er). Door een meer regelmatig aanbod is de nachttrein een volwaardig openbaarvervoeroptie: regelmatige dienstregeling aan acceptabele prijzen en geen rijdende sardineblikjes. We hopen dan ook dat nu de Duitse DB, Franse SNCF en Belgische NMBS helemaal de kaart van de nachttrein trekken. Maar zeker ook de politieke beslissingsmakers zijn nog (meer) aan zet. Eens ze zullen zien dat ook deze extra nachttreinen veel gebruikt worden, kunnen ze er hun beleid (meer) op afstemmen. Dat is onontbeerlijk voor de huidige en nieuwe spelers die hun aanbod nog volop aan het ontwikkelen zijn” duidt een verheugde woordvoerder Alexander Gomme. "Het is nog niet een verbinding Parijs - Brussel - Berlijn zoals in 2014 waarvoor we al eerder ijverden, maar het toont aan dat Brussel een belangrijke bestemming is. Dat past dan ook volledig binnen ons #Hub4Brussels-project waarin we Brussel als Europese nachttreinhub zien".



226 weergaven0 opmerkingen
bottom of page