Onze vrienden van Integrato hebben hun slag thuis gehaald: hun idee om het Belgisch treinnet, zoals ook Oostenrijk en Zwitserland doen, zeer ver op voorhand te plannen (mikkend op 2035-2040) komt in de beheersovereenkomst van de Belgische overheid en de NMBS. Het net is opgebouwd rond sterke knooppunten waar treinen, trams en bussen uurlijks of halfuurlijks elkaar treffen. Ook de koppeling tussen de noodzakelijke infrastructuur-aanpassingen op dat langetermijnplan is er.
Degelijkheid al bewezen
Dit systeem heeft zijn degelijkheid bewezen want al de beste spoorbedrijven van Europa gebruiken het. Waarom doet men zoiets niet op Europees niveau ? Daar waar de binnenlandse, nationale treinnetwerken in Europa meestal vrij goed ontwikkeld zijn, is het internationaal treinverkeer vogelvrij verklaard en houdt niemand zich bezig met er een langetermijnplanning voor op te stellen.
Meer en latere internationale treinen 30 jaar geleden
30 jaar geleden stonden we verder dan nu: tweeuurlijks een IC Oostende - Keulen, een IC Brussel - Amsterdam die sneller was én later reed, een geïntegreerd Europees ticketsysteem én, wat ons aangaat, een netwerk van een dikke tweehonderdtal dagelijkse nachttreinen die alle uithoeken van Europa met mekaar verbonden.
Geïntegreerd Europees treinnetwerk op Europese schaal nodig
Wij hopen dat de EU Zwitserland, Oostenrijk en nu ook België achterna gaat en werk maakt van zo'n degelijk, geïntegreerd Europees treinnet. Men kan dat zowel in een geliberaliseerd systeem met openbare aanbestedingen als in een genationaliseerd systeem met één Europese operator.
Meer details zijn te lezen op https://www.tijd.be/opinie/algemeen/voer-een-ticket-in-om-met-trein-tram-en-bus-te-reizen/10382510.html.
Comentários